• Info Pasemboq

    Rabu, 30 September 2015

    Seri Sepohon Bunga


    Ketika itu, aku dan rakanku sedang meronda di sebuah taman di Sungai Petani. Dalam asyik meronda itu, rakanku terpandang serimbunan pokok dengan bunga yang berwarna ungu. Ternyata beliau begitu berminat dengan pokok bunga tersebut.

    Sepanjang kami meronda di dalam taman tersebut, didapati hampir setiap buah rumah mempunyai pokok tersebut. Bezanya cuma ada yang dijaga rapi dan ada yang dibiar tumbuh melata sahaja. Melihat begitu banyak pokok bunga itu yang ditanam membuatkan rakanku tambah teruja untuk mendapatkannya.

    Sehinggalah kami tiba di hadapan sebuah rumah. Kelihatan seorang makcik sedang mengikat segumpal keratan batang pokok. Melihatkan pasu-pasu bunga yang banyak menghiasi laman hadapan rumah makcik tersebut, maka aku mengandaikan makcik itu seorang yang gemar bercucuk tanam.

    Rakanku yang sudah semakin teruja, tanpa segan silu bergegas mendapatkan makcik itu untuk bertanya samada dia ada menanam pokok bunga ungu tersebut. Ternyata memang rezeki mereka berdua pada hari itu. Makcik itu menerangkan, gumpalan keratan batang yang dia sedang ikat itu adalah dari pokok bunga ungu tersebut. Memang makcik itu telah berniat untuk sedekah kepada orang hari itu. Sudah semestinya jugalah rezeki rakanku kerana berjaya mendapat sehingga segumpal sedangkan niatnya ingin mendapatkan sepohon dua sahaja.

    Ternyata Allah lebih mengetahui. Jika Dia sudah katakan itu rezeki kita, takkan kemana jua. Semoga makcik itu serta rakanku bertambah murah rezeki masing-masing. 

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan

    Iklan

    Iklan

    Iklan